Cara Membersihkan Kerang dan Menghilangkan Jamur pada Lukisan

Cara Membersihkan Kerang dan Menghilangkan Jamur pada Lukisan

BIBLIOTIKA - Ada suatu cara yang mudah untuk membersihkan kerang, berapa pun banyaknya.

Caranya, sediakan pelepah pisang ataupun kulit batang pisang. Potong-potonglah sepanjang lima sampai enam centimeter. Lebih banyak pelepah pisang semakin baik. Kemudian masukkan pelepah pisang yang telah dipotong-potong tersebut ke dalam ember tempat mencuci kerang. Lalu remas-remaslah bersama kerang-kerang yang akan dicuci.

Lakukan terus-menerus, hingga airnya kotor. Buanglah air yang telah kotor dan ganti dengan yang bersih. Remas-remaslah kembali seperti semula. Lakukan sampai dua kali atau tiga kali, maka Anda akan mendapati kulit kerang menjadi bersih.


Tips menghilangkan jamur pada lukisan batik

Lukisan batik yang sudah lama tergantung biasanya akan ditumbuhi jamur. Terlebih lagi bila dindingnya lembab. Akibatnya, lukisan yang indah itu pun menjadi kelihatan usang dan tak menarik lagi. Untuk membasmi jamur ini, silakan ikuti petunjuk berikut.

Celupkanlah lap tebal ke dalam air teh yang kental. Kemudian usapkan kain lap basah tersebut ke seluruh permukaan lukisan hingga basah secara merata. Setelah itu, jemurlah lukisan di bawah terik matahari.

Angkatlah setelah mengering, dan Anda akan menyaksikan lukisan batik Anda akan kembali bersih dan indah seperti semula.